T.C Pasaportu Nasıl Alınır

Pasaport Başvuru İşlemleri

Pasaport Başvurusu Nasıl Yapılır?

Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı olan Pasaport Dairesi Başkanlığı tarafından verilen pasaportlar, yapılan düzenleme ile birlikte artık Nüfus ve Vatandaşlık Genel müdürlüğü tarafından verilmeye başlanmıştır. Bu sayede tüm pasaport, kimlik ve ehliyetler artık tek bir adres üzerinden alınabilecek ve vatandaşlar tüm resmi kimlik işlemleri için ayrı kurumlara başvuruda bulunmak zorunda kalmayacaklar.

Pasaport Almak için Yapılması Gerekenler?

Pasaport alabilmek için öncelikli olarak vatandaşların Nüfus ve Vatandaşlık işleri genel müdürlüğünden randevu alması gerekmektedir. Pasaport randevuları doğrudan kurumdan verilmemekte, kurumun resmi web sitesi üzerinden alınmaktadır. Tüm evraklar ile birlikte randevu günü ve saatinde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri genel müdürlüğüne gidilerek pasaport işlemleri halledilir.

Pasaport harçları Maliye Bakanlığı tarafından ilan edilen banka ve kurumlara yatırılarak ilgili dekontun pasaport işlemleri sırasında görevlilere teslim edilmesi ve ödemenin yapıldığını ispatlaması gerekmektedir. Eksik veya yanlış miktarlarda ödeme yapıldığı takdirde, pasaport başvurusunda bulunan kişiler, gerekli düzeltmeler ve eksik ödemeleri tamamlamakla yükümlüdür. Fazla yapılan pasaport harcı ödemeleri, ilgili evraklar ve yapılan ödemenin dekontu ile birlikte, ödemenin yapıldığı kurumdan geri alınabilmektedir.

Tüm evraklar Nüfus ve Vatandaşlık İşleri genel müdürlüğüne teslim edilip, gerekli prosedür tamamlandıktan sonra pasaportlar ortalama 1 hafta içerisinde, pasaport talep eden kişinin başvuru sırasında verdiği adrese gönderilmektedir. Pasaport hazırlanıp kargoya verildikten sonra iletişim numaralarından kişiler bilgi mesajı ile bilgilendirilerek süreçten haberdar edilir. Pasaportlar, pasaport sahibine ve hane içerisindeki yakınlarına kapıda imza ile teslim edilmektedir.

Pasaport Randevu Alımı

Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü resmi web sitesi üzerinden alınabilen pasaport randevuları, doğrudan kuruma başvuru veya diğer iletişim kanalları üzerinden alınamamaktadır. Kişiler kurumun resmi web sitesi üzerinde kendilerine en yakın olan ve bağlı oldukları nüfus müdürlüğünü seçerek, ilgili yönlendirmeler yardımı ile pasaport randevusu alabilmektedirler. Pasaport başvurusunda bulunan kişiler, randevu günü ve saatinde kurumda olmakla yükümlüdür.

Saati ve günü geçen randevularda kişilerin yeniden pasaport randevusu talebinde bulunmaları gerekmekte, işlemleri kurumların yoğunluğu nedeni ile geçmişe yönelik alınmamaktadır. Bu yüzden sistem tarafından verilen randevu gününde, randevu saatinden yarım saat öncesinde kurumda bulunmak faydalı olacaktır. Randevu ile kuruma başvuruda bulunanlara özel bir sıra numarası verilmektedir. Alınan sıra numarasında işlemlerin yoğunluğuna göre bekleme süresi ortalama yarım saat ile 1 saat arasında değişmekte olup, bu süre içerisinde tüm işlemler tamamlanmaktadır.

Pasaport İçin Gerekli Evraklar

Pasaport başvurusunda bulunan kişiler öncelikli olarak yanlarında nüfus cüzdanlarının aslını ve fotokopisini bulundurmak zorundadırlar. Pasaport başvurusu yapan kişiler yanlarına son 6 ay içerisinde çekilmiş 2 adet biometrik fotoğraf bulundurmalıdır. Biometrik özelliklerde çekilmemiş, üzerinde rötuş yapılmış, arka fonu beyaz olmayan, kişilerin kimliklerinin tam olarak tespit edilemediği, bulanık fotoğraflar pasaport başvurularında kabul edilmemektedir. Bu yüzden fotoğraf çektirirken özellikle bu unsurlar vurgulanmalı, fotoğrafların istenilen özellikleri taşıması konusunda hassas davranılmalıdır.

Pasaport harçlarının ödendiğine dair dekont başvuru evrakları arasında bulunması zorunlu olan belgelerden birisidir. Talep edilecek olan pasaport türü ve pasaport süresine göre ödemeler Maliye Bakanlığı tarafından yetkilendirilen kurum, kuruluş ve bankalara yapılmalıdır. Ödemelerin yapıldığı kurumdan alınan dekont üzerinde, pasaport başvurusunda bulunan kişilerin kimlik bilgileri, pasaport harcı ödediğine dair bilgiler yer almalıdır.

Pasaport başvurusunda bulunan kişinin eğer önceden pasaportu bulunuyor ise eski pasaportunu yanında getirmelidir. Getirilmeyen veya unutulan eski pasaportlarla yapılan başvurular kabul edilmez. Tüm pasaport yenileme, süre uzatma ve diğer işlemler için eski pasaportların başvuru sırasında yetkililere sunulması ve iptal edilmesi gereklidir. Eski pasaportu bulunmayan kişilerin, bu bilgiyi yetkililerle paylaşması ve ilk kez pasaport başvurusunda bulunulduğunu bildirmesi yeterli olacaktır.

18 yaşını tamamlamamış reşit olmayan vatandaşların pasaport başvuruları yasal vasileri tarafından noterden alınmış muvaffakatname eşliğinde yapılmalıdır. Reşit olmayan vatandaşlar tek başlarına pasaport başvurusunda bulunamaz, işlemleri tamamlayamaz ve pasaport alamazlar. Ebeveynleri yasal olarak ayrılmış olan çocukların başvuruları velayeti üzerinde bulunan veli tarafından gerçekleştirilebilmektedir ancak her iki velinin de imzası bulunan muvaffakatname alınması zorunludur. Ebeveynlerinden biri vefat eden veya ceza evinde bulunan çocuklar için tek veli tarafından düzenlenmiş muvakafatname geçerli olacaktır.

Eğer ilk kez pasaport alınacaksa randevu sırasında kişilerin parmak izi vermesi zorunludur. Nüfus ve Vatandaşlık İşleri müdürlüğünde vatandaşlar kurum içerisinde parmak izi verebilmektedir. Eski pasaportların alımı sırasında parmak izi verilmiş ise, kurumla bu bilgi paylaşılmalı, ilgili makama başvuruda bulunarak daha önce alınmış parmak izi belgesi talep edilmeli ve yetkili kişiye sunulmalıdır.

Öğrenciler İçin Pasaport

Pasaport başvurusunda bulunacak olan öğrenciler 18 yaşının altında ise yasal vasileri ile başvuruda bulunmak zorundadırlar. 18 yaşının üzerindeki reşit öğrenciler eğitim gördükleri kurumdan öğrenci belgesi alarak başvurularını gerçekleştirmelidirler. Öğrenci belgeleri son 6 ay içerisinde alınmış olmalı, asıl belge olmalı, kurumun mühür ve yetkili kişilerin imzaları eksik olmamalıdır.

Öğrenciler pasaport harç ücretlerini ödemek için ilgili banka ve kurumlara öğrenci belgesi ile başvuruda bulunarak, öğrenciler için belirlenmiş ödeme rakamları ile harç ücretlerini ödemelidirler. Öğrenci belgesi ile yapılmayan harç ödeme başvurularında standart ücretler üzerinden ödeme yapmak durumunda kalırlar.

Öğrenciler Nüfus ve Vatandaşlık İşleri müdürlüğünün resmi web sitesi üzerinden randevu alarak, ilgili evraklarla beraber pasaport başvurusunda bulunabilirler.

Pasaport Harç Ücretleri Nereye Yatırılır?

Pasaport harç ücretleri Maliye Bakanlığı tarafından yetkilendirilen kurum, kuruluş ve bankalara ilgili hesap numaralarına ödenmelidir. Harç ücretinin ödendiğine dair dekont 2 nüsha olarak talep edilmeli, 1 nüsha başvuru sahibinde kalmalı, diğer nüsha ise Nüfus ve Vatandaşlık İşleri müdürlüğüne sunulmalıdır. Pasaport harç bedelleri başvuru yapılan il ve ilçenin defterdarlıklarına ve mal müdürlüklerine de yapılabilmektedir. Maliye Bakanlığı tarafından yetkilendirilen kamu ve özel bankalar üzerinden de pasaport harçları ödenmektedir.

Pasaport harç ücretleri Nüfus ve Vatandaşlık İşleri müdürlüğünden randevu alındıktan sonra ödenebilir. Talep edilecek pasaport cüzdanı ve süresine göre uygun miktarlarda ödeme yapılmalıdır. Fazla yapılan ödemeler, ödemelerin yapıldığı banka ve kurumlara ilgili dekont eşliğinde başvuru yapılarak geri alınabilmektedir.

Yapılan ödemelerin ispatlandığı dekont üzerinde ıslak imza ve ‘Tahsil Edilmiştir’ kaşesi bulunmak zorundadır. Bu unsurları barındırmayan banka dekontları Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğü tarafından kabul edilmemekte ve geçerli sayılmamaktadır. Bu yüzden ödemeler yapıldıktan sonra dekontlar üzerinde bu unsurların tam olduğu kontrol edilmesi tavsiye edilir.

Pasaportlar 6 ay, 1 yıl, 2 yıl, 3 yıl ve 10 yıl geçerlilik süresi ile verilmektedir. 4 yıl ile 10 yıl arasında talep edilecek olan pasaportlar için harç bedeli aynıdır. Bu yüzden 10 yıllık süresi olan pasaport talebinde bulunmak daha faydalı olacaktır. 10 yıl üzeri pasaportlar tüm resmi ve vize işlemleri sırasında yetkili kurumlar tarafından kabul edilmemektedir. Bu yüzden ihtiyaçlar doğrultusunda ve planlanan seyahat sürelerine göre pasaport talebinde bulunulması gerekir.

Alınacak olan pasaportların planlanan seyahat tarih aralığından en az 6 ay sonrasına kadar geçerliliğinin bulunması gerektiği unutulmamalı, bu süreler ve vize prosedürleri göz önüne alınarak, uygun sürelerde geçerliliğe sahip pasaport talebinde bulunulması tavsiye edilmektedir.